Any europeu de l'envelliment actiu i la solidaritat intergeneracional

Logo Año Europeo del Envejecimiento Activo

Logo Imserso

BONES PRÀCTIQUES EN  ENVELLIMENT ACTIU


Denominació del projecte

CONVERSES EN LA SEU


Àrea objecte del projecte

Laboral
Aprenentatge al llarg de la vida X
Participació social X
Sensibilització social
Salut i condicions de vida
Intergeneracional X
Altres:

Data d'inici i finalització
  • Cada Curs Acadèmic:  d'Octubre  a Juny
  • En 2011-2012 es va iniciar el  15 octubre  2011 – fins a  15  Juny 2012
Objectius
  • Mijorar els coneixements, destreses i habilitats  en diversos idiomes: anglès, francès i alemany.
  • Facilitar les relacions personals, intergeneracionals i interculturals entre alumnes de la UA i ciutadans residents  majors i joves de la regió-província d'Alacant.
  • Col·laborar en la integració dels ciutadans europeus i residents en el nostre entorn.
  • Promoure el voluntariat lingüístic i cultural entre els estrangers que poden aportar els seus coneixements als majors espanyols amb baix domini d'altres idiomes. 

Resum

L'any 2008, en l'àmbit de la formació per a majors i al llarg de la vida, la Universitat Permanent de la Universitat d'Alacant, va engegar  la iniciativa de CONVERSES EN LA SEU, com a part d'una “Bona Pràctica”  que el seu objectiu era la integració cultural i lingüística, i envelliment actiu i la solidaritat intergeneracional dels residents en la província d'Alacant.

Aquesta pràctica si va engegar partint del concepte d'aprenentatge cooperatiu - des de la perspectiva dels resultats acadèmics i des de la pràctica en habilitats socials - centrada en l'estudiant que promou la col·laboració entre iguals, per a ajudar-se mútuament a aconseguir els seus objectius. A més en aquest cas la utilització de l'aprenentatge cooperatiu entre majors i joves (o persones de 24 a 92 anys i diverses generacions) és molt valuosa, ja que aquest col·lectiu compta amb coneixements  i experiències culturals i lligüístiques molt diverses que estan disposats a compartir. El significatiu d'aquesta acció és que al marge de rebre una tutela acadèmica des de la UPUA, es realitza amb voluntaris procedents de diversos països europeus i d'EUA, residents en la zona que interactuen amb els alumnes majors/joves espanyols. 


Descripció

L'aprenentatge cooperatiu és una eina molt interessant - des de la perspectiva dels resultats acadèmics i des de la pràctica en habilitats socials- i està centrada en l'estudiant que promou la col·laboració entre iguals, per a ajudar-se mútuament a aconseguir els seus objectius.

La utilització de l'aprenentatge cooperatiu amb majors és molt valuosa, ja que aquest col·lectiu compta amb molts  coneixements que estan disposats a compartir.
 
Els alumnes de la UPUA tenen un considerable potencial de coneixements d'idiomes i una necessitat de millorar el domini de segons idiomes. Ens trobem doncs en la situació ideal per a abordar una experiència d'aprenentatge cooperatiu en l'àmbit d'idiomes (anglès, francès i alemany).

D'una altra part, l'elevat nombre de residents estrangers, principalment centre-europeus i nord-americans que resideix en l'àrea geogràfica d'influència de la UA, decideix la necessitat d'acostament sociolingüístic a aquest important col·lectiu que pateix el risc d'exclusió.

A començament de cada curs i una vegada matriculats en la Universitat Permanent, per part de la UA es convoca als alumnes que han manifestat interès a  participar en  el  aprenentatge corporatiu que facilita la iniciativa CONVERSES EN LA SEU  a una reunió informativa en la  que procedeix a inscriure als interessats  i  a organitzar al grup de voluntaris. A partir d'açò es estableix:
  • El calendari de treball.
  • Els horaris de funcionament.
  • La distribució de tutors i alumnes per grups.
  • Un guió aproximat dels temes a tractar i la dinàmica del treball en cada grup. 
  • Programació de convivències i activitats multiculturals al final de cada quadrimestre.
La matrícula és gratuïta, però és condició imprescindible ser alumne de la Universitat Permanent en el curs vigent o membre de l'Associació d'Alumnes i Ex alumnes de la UPUA, o de la UA per a l'alumnat jove que també vulga incorporar-se a aquesta bona pràctica intergeneracional.


Grau d'implantació (aspectes significatius i resultats en xifres)

La Universitat Permanent  en col·laboració amb els  professors del Diploma Sènior,  els alumnes de la Universitat Permanent,  les associacions de residents estrangers i persones particulars que de forma voluntària vulguen cooperar  va engegar aquesta iniciativa l'any  2008. Per a açò, s'han destinat uns recursos d'infraestructures (aules, ordinadors, videoprojectors, documents) i suport acadèmic i administratiu que permeten el  suport, coordinació  i seguiment i avaluació de la mateixa.

Converses en la Seu es desenvolupa al llarg del curs acadèmic durant dues horas a la setmana i de dilluns a divendres en petits grups, distribuïts per idiomes i nivells diferents. Cada any hi ha 4 grups d'anglès integrats per1 2-15 alumnes, 1 d'alemany en el qual participen 10 alumnes i 2 de francès al que assisteixen 12-15 participants.
En total entre 80 a 100 persones, d'entre 26 i 85 anys gaudeixen d'aquesta bona pràctica cada curs d'octubre a juny.

Des dels seus inicis l'augment del nombre  de participants ha sigut continuat
L'assistència  és molt regular i amb una participació elevada
Es realitza al final de cada curs un informe per part dels voluntaris tutors i els responsables de la *UPUA  on s'analitzen els punts forts i febles de la iniciativa que es valoren de cara a l'engegada de la bona pràctica al següent curs 


Breu explicació de perquè aquest projecte és considerat com a bona pràctica

LLa iniciativa ha millorat notablement els coneixements en les destreses orals (comprensió, interacció i expressió oral) dels idiomes anglés, francès o alemany, que moltes vegades es queden desateses en l'ensenyament universitari pel gran nombre d'alumnes i la falta de temps. Gràcies al nombre reduït de participants en  cada grup dels organitzats en aquesta bona pràctica Converses en la Seu i a l'ambient familiar basat en l'aprenentatge cooperatiu, els estudiants poden superar la por de parlar en un altre idioma i practicar entre iguals. A més s'ha creat una interacció entre grups de persones de diverses edats i cultures, la qual cosa ha  provocat una  integració  sociocultural de grups en principis aïllats tant per la llingua com   per a cultura, i/ o l'edat. 
Els principals productes tangibles són la creació d'un grup dinàmic i actiu, un espai per a la inclusió, una  web d'informació-comunicació, dossiers de documents d'interès per als usuaris, articles publicats en els mitjans de comunicació, Babel Post - Multilingual Newspaper, així com la creació d'una xarxa d'itineraris geogràfics culturals que serveixen perquè els majors s'endinsen en el patrimoni cultural de la Comunitat Valenciana. Aquests itineraris, dissenyats pels voluntaris, han  permès acostar més als residents estrangers i promoure la integració de col·lectius aïllats. Tots aquests resultats, es publiquen en castellà, anglès i català.
Entre les alternatives de millora estem treballant cada any per incrementar la participació massiva en aquesta iniciativa d'alumnes joves,  que en aquests moments és la més reduïda i des de la intergeneracionalitat, amb la integració d'alumnes  procedents d'Ensenyaments Secundaris.

La Universitat Permanent de la Universitat d'Alacant ha organitzat reunions a nivell local amb altres centres i associacions per a transferir els coneixements a altres organitzacions interessades.

En les reunions internacionals s'ha convidat als assistents a les mateixes a conèixer aquestes iniciatives i Bones Pràctiques emanades del voluntariat Sènior per a dinamitzar accions similars en altres països i llocs d'Espanya.

Dades de contacte

País: ESPAÑA
Entitat: UNIVERSIDAD PERMANENTE DE LA UNIVERSIDAD DE ALICANTE

Telèfon de contacte: 00 34 965 14 59 79 / 00 34 965 90 97 93
E-mail de contacte: upua.internacional@ua.es upua.intercultural@ua.es
Persones de contacte:  Nuria Ruiz


Enllaç de la Bona Pràctica

Enllaç web Any europeu de l'envelliment actiu i la solidaritat intergeneracional